CURRENT STATUS OF LANDSLIDE ON CANALS IN CA MAU PROVINCE AND PROBLEMS THAT NEED TO BE SOLVED
Keywords:
Current state of landslides, cause of landslides, canal banks, Ca Mau provinceAbstract
Ca Mau province has a very developed canal system, distributed in all districts and cities of this province with a total length of 8,118,815 m, of which level II canals have the largest total length of 3,647,055 m, accounting for 44.9%; level I canals has a total length of 1,816,076 m, accounting for 22.4%. Thoi Binh district has the largest canal length in the province with 1,352,812 m, accounting for 16.7% of the province's canal length. Currently, Ca Mau province has 355 canal sections that are experiencing landslides, most concentrated in Dam Doi district with 120 canal sections, accounting for 33.8%; followed by Nam Can district with 66 canal sections, accounting for 18.6. The total length of river and canal that are experiencing landslides in Ca Mau is 424,659 m, of which the particularly dangerous level is 118,713 m, accounting for 28.0%; The dangerous level is 305,946 m, accounting for 72.0%. Characteristics of canal bank landslide in the Eastern and Western areas of Ca Mau are significantly different. Causes of canal bank landsilde are divided into two groups: i) Group of exogenous factors and ii) Group of endogenous factors. Some proposals that need to be implemented for Ca Mau are: i) Implement the division of canal levels according to Decree 40/2023/ND-CP dated June 27, 2023 of the Government; ii) Assess the ability of coastal mangrove trees to regenerate and recover in association with substrate conditions, tidal regime, silt,... as a basis for developing biological solution to protect canal banks in sustainable way; iii) Summarize and test solution to prevent landslides of canal banks.
References
Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn, 2017. Báo cáo sạt lở bờ sông, bờ biển vùng Đồng bằng sông Cửu Long, giải pháp thích ứng với biến đổi khí hậu, Tài liệu Hội nghị Phát triển bền vững vùng Đồng bằng sông Cửu Long thích ứng biến đổi khí hậu, thành phố Cần Thơ, 9/2017.
Chính phủ, 2017. Nghị quyết số 120/NQ-CP ngày 17/11/2017 về Phát triển bền vững Đồng bằng sông Cửu Long thích ứng với biến đổi khí hậu.
Chính phủ, 2023. Nghị định số 40/2023/NĐ-CP ngày 27 tháng 6 năm 2023 sửa đổi, bổ sung một số điều của Nghị định số 67/2018/NĐ-CP ngày 14/5/2018 của Chính phủ quy định chi tiết một số điều của Luật Thủy Lợi.
Cục Thủy lợi, 2005. Văn bản số 427/CV-TL ngày 07/11/2005 V/v Hiệp y về quy định phân cấp kênh thuộc hệ thống công trình thủy lợi trong phạm vi tỉnh Cà Mau.
Nguyễn Thị Hồng Điệp, Võ Quang Minh , Phan Nhựt Trường , Lâm Kim Thành và Lê Trần Quang Vinh, 2019. “Diễn biến tình hình sạt lở ven bờ sông Tiền và sông Hậu, vùng Đồng bằng sông Cửu Long”, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, Tập 55, Số chuyên đề: Môi trường và Biến đổi khí hậu (2019)(2), tr. 125-133.
Trần Bá Hoằng, Lê Thị Phương Thanh, 2018. “Phân tích nguyên nhân gây sạt lở bờ sông trên địa bản tỉnh Bạc Liêu và Cà Mau”, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 43, tr. 1-7.
Trịnh Phi Hoành, 2018. “Nghiên cứu tổng quan về nguyên nhân cơ bản và giải pháp tổng thể đối với vấn đề xói lở bờ sông Cửu Long”, Tạp chí Khoa học tự nhiên và Công nghệ, trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 15(9), tr.70-85.
Sở NN&PTNT tỉnh Cà Mau, 2005. Tờ trình số 07/TT ngày 18/01/2005 V/v Quy định phân cấp kênh thuộc hệ thống công trình thủy lợi phạm vi tỉnh Cà Mau.
Thủ tướng Chính phủ, 2011. Quyết định số 01/QĐ-TTg ngày 04/01/2011 Ban hành Quy chế xử lý sạt lở bờ sông, bờ biển sạt lở bờ sông, bờ biển.
Thủ tướng Chính phủ, 2020. Quyết định số 957/QĐ-TTg ngày 06/7/2020 phê duyệt đề án phòng, chống sạt lở bờ sông, bờ biển đến năm 2030.