VALUE CHAIN ANALYSIS FOR PLANTATION TIMBER
Keywords:
Value chain, Commodity chain, Plantation timbers,, AgentsAbstract
A value chain analysis describes the full range of activities which are required to bring a product or service from
conception, through the different phases of production delivery to final consumer. Each step of the chain adds
value to the product. The value added is the difference between expenses and the sales price of the product as it
is moved along the chain.
Value chain analysis also needs to consider the relationships between the agents affecting each step of the chain.
11
To date our analysis indicates there are two important relationships:
(i) The vertical relationship – the relationships between successive agents as the product is exchanged, and
(ii) The internal relationship – the relationships between agents at the same position in the value chain which
may include support, services, mechanisms and policies.
The research is contributing to determining the activities necessary for the rational development of the forest
plantion timber product value chain in Vietnam
References
/1. Trầ T C và cs, 2010: “Phân tích ngành hàng gỗ rừng trồng nhằm đề xuất giải pháp phát triển trồng
rừng sản xuất”. Báo cáo d thả đề tài nghiên cứu khoa h c và phát triển công ngh cấp Bộ. Vi n Khoa h c
Lâm nghi p Vi t Nam, Bộ Nông nghi p và Phát triển Nông thôn.
/2. Võ Đại Hải, 2005: “Thị trường Lâm sản rừng trồng sản xuất ở các tỉnh miền núi phía Bắc và các chính sách
để phát triển”. Vi n Khoa h c Lâm nghi p Vi t Nam.
/3. Lê Thị Phi, Nguyễ V Dưỡng, Nguyễn Ng c Quang, Phan Lạc Vàng, 2002: “Nghiên cứu hệ thống thị
trường các sản phẩm vùng cao”. D á “Sử dụ đất và sinh kế bền vữ vù c ” d đ ều phối và SIDA
tài trợ. Đơ vị th c hi n: Trung tâm Nghiên cứu Lâ đặc sản, Vi n Khoa h c Lâm nghi p Vi t Nam.